Skip to content

Leer ons kennen: Peter van Leeuwen

Leestijd: 5 minuten

De komende weken verschijnt iedere week een interview met een medewerker van DIRECT Klantcontact. Want wie zijn nou de mensen achter het merk DIRECT. En waar houden ze zich dagelijks mee bezig. Iedere klantcontactexpert heeft zijn of haar eigen expertise. Leer hen kennen. 

Middels deze blogreeks heb je al kennis kunnen maken met vele van onze collega’s. Vandaag introduceren we Peter van Leeuwen (62) die zich voornamelijk inzet als klantcontactmedewerker voor onze klant Eurotop. Peter is hier vorig jaar november – midden in corona tijd – komen werken. In dit blog vertelt Peter alles over zijn eerste jaar bij DIRECT Klantcontact en hoe hij de toekomst binnen onze organisatie voor zich ziet.

Van de muziekwereld naar het klantcontact

“In November startte ik. Dus iets meer dan een jaar geleden.” Begint Peter zijn verhaal. “Hiervoor zat ik in de muziekindustrie. Ik bespeel de piano en de saxofoon. Daarmee maakte ik jazz- en latinmuziek. Door corona kwam alles stil te liggen. Ik ben niet iemand die lang niks kan doen – dus ik ging weer op zoek naar iets nieuws. Het liefste wilde ik weer iets met mijn Frans doen. Een taal die mij erg goed licht. Vroeger ging ik altijd al naar Frankrijk op vakantie met mijn ouders. Later heb ik Frans gestudeerd en ben ik een tijd Frans leraar geweest. Deze vacature was specifiek voor een Franssprekend persoon. Het bleek om een klantcontactmedewerker te gaan voor een specifiek project, Eurotop, een bedrijf gevestigd in België. De perfecte functie voor mij: ik heb zelf een tijd in België gewoond. Ik ken de mensen, de cultuur en ik spreek beide talen.”

"Ik vind het leuk om mensen te helpen. Je biedt echt een luisterend oor en gaat problemen oplossen."
agents dkc

Probleemoplossend en klantgericht

“Zodoende begon ik dus aan deze functie. Het klantcontactvak was ook niet geheel nieuw voor mij. Ik merkte dat het me goed afging. Ik ben van nature behulpzaam. Dat is wel echt een vereiste voor klantenservice. Je biedt echt een luisterend oor en gaat problemen oplossen. Ik vind dat iets wat voldoening geeft. Bij elke klant die belt met een probleem denk ik weer: ik ga dit oplossen. Zelfs de meest boze mensen kan ik kalmeren. Ik bel ze dan graag terug met goed nieuws wanneer ik de oplossing voor het probleem heb gevonden. Ik werk dan ook erg klantgericht. Ik vind het gewoonweg leuk om te helpen. Ik denk dat ik wel meer dan gemiddeld doe. Ik zie het soms ook als een uitdaging. Ik ben van mening dat als je gewoon kalm blijft en je best doet, dat je alles wel kan oplossen.”

Werken bij DIRECT Klantcontact

“Een normale werkdag ziet er voor mij zo uit:  ik begin mijn dag met de terugbellers. Dat zijn de mensen die nog wachten op een oplossing en daarvoor teruggebeld dienen te worden. Soms zijn dat er veel en soms weinig. Een tijdje geleden was Claudine, mijn directe collega, bijvoorbeeld op vakantie. Op dat soort momenten heb ik vrij veel mensen om terug te bellen.  Meestal kost het mij een uurtje. Daarna begin ik meestal met het aannemen van de lijnen. Tussendoor heb ik nog een aantal extra taken, zoals bijvoorbeeld mailtjes beantwoorden en andere projecten waar ik nu aan werk. Vaak moeten dat soort dingen nu tussendoor. Dat kan best hectisch zijn. Ik heb wel het geluk dat ik mezelf dan even tijdelijk ‘offline’ kan zetten, zodat ik niet gestoord wordt. Gesprekken met klanten probeer ik altijd kort te houden. Ik ga altijd meteen op de details af. Ik hou niet van ruis tussendoor. Ik wil het liefst alles duidelijk hebben, zodat ik direct aan de slag kan. Momenteel werk ik nog veel vanuit huis, maar ik heb wel zin om weer terug naar kantoor te gaan. Vooral om toch mijn collega’s weer te zien.”

gids klantbeleving

10 tips & tricks voor instant blije klanten

Met deze 10 kant-en-klare tips & tricks maak je binnen een handomdraai van jouw onderneming een échte koploper. Staan de klantbelevingsneuzen dezelfde kant op? Mooi, let's go! Download de gratis gids en maak direct een vliegende start naar blije klanten.

  • Echte eye-openers voor een vliegende start
  • Intern winnen is extern beginnen
  • Direct toepasbare tips

Een uitdaging

“Ik vind mijn werk ook uitdagend. Niet per sé door de Franse taal, maar ook vooral vanwege de systemen waarin ik werk. Eurotop gebruikt een vrij oud systeem. Het is eigenlijk een hele grote een database vol met klanten. Eurotop is een soort van catalogus, waarvan uit voornamelijk een oudere doelgroep producten bestellen. Dat systeem onder de knie krijgen was een grote uitdaging. Nu gaat het erg goed. Dat is ook wel waar ik het meest trots op ben denk ik. Ik werk ook wel aan andere projecten naast Eurotop, maar dit vind ik het leukste. Dat komt ook wel een beetje door de collega’s.  Binnen dit team is genoeg ruimte om elkaar een vraag te stellen of hulp te vragen als je ergens even niet uitkomt.  Maar ook simpelweg een praatje tussendoor kan altijd.Dat maakt het werk ook leuk.”

“Ik heb hier ook kunnen groeien. Ik heb een aantal cursussen gevolgd. Verder is het werken met Eurotop echt een leerproces – elke dag leer ik weer wat bij. Ik verveel me  geen moment. Er is nog nooit een dag voorbij gegaan waarin ik even niks te doen had. Een gebeurtenis die mij werk typeert kan ik niet zo 1,2,3 bedenken. Eigenlijk is in hoofdlijnen vrijwel elk gesprek hetzelfde. Iemand belt met een probleem en ik los dat voor hen op.”

“Over het algemeen krijg ik geen klachten, dus ik denk dat ik het hier goed doe. Dat krijg ik ook vaak te horen tijdens mijn coaching-sessies. . Als ik denk aan mijn toekomst hier dan zou ik het leuk vinden om er nog een project bij te krijgen. Wellicht nog een frans-talig project, maar ook een Duits of Engels project zou goed bij mij passen. Het liefst voor een soort klant zoals Eurotop. Waarin ik korte lijnen houd met de klant en werk aan het opbouwen van een relatie. Dat vind ik namelijk ook het leukste aan mijn werk hier.”

"Ik leer hier en ik blijf groeien en ontwikkelen. Dat vind ik waardevol."

Peter van Leeuwen, klantcontactmedewerker en klantspecialist

Gezellig, collegiaal en stressvol

“Als ik de bedrijfscultuur van DIRECT Klantcontact in drie woorden zou omschrijven dan kies voorr gezellig en collegiaal. Soms is het werk ook wel stressvol.” lacht Peter ons toe. “Gezellig en collegiaal dat gaat een beetje samen op. Ik vind een goede werksfeer erg belangrijk. Collega’s zijn vriendelijk en behulpzaam. Dat vind ik belangrijk. Toen ik een tijd terug thuis zat met rugklachten, hebben meerdere collega’s hulp aangeboden. Dat soort vind ik waardevol. Mensen staan echt voor je klaar hier. Er zijn ook gezellige feestjes en borrels – zelfs nu in de corona tijd wordt er gekeken naar mogelijkheden om met z’n alle iets te organiseren. Dat maakt het werk toch een beetje leuker. Mijn derde woord is stressvol. Dat heeft te maken met het bellen, je krijgt veel telefoontjes op een dag en dat maakt het werk druk. Ik heb het geluk dat ik door mijn andere projecten soms de telefoon even uit kan zetten. Dat geeft wat meer rust.”

“Verder ben ik blij met DIRECT Klantcontact als organisatie. Ik ervaar hier een goede werk privé balans. Dat kan bij sommige organisaties nog wel eens anders zijn. Ik heb vanaf het begin aangegeven dat ik wel echt maandag tot en met vrijdag wil werken, en dus niet de standaard weekend dag erbij, zoals aanvankelijk werd aangegeven in de vacature. Gelukkig was DIRECT daar flexibel in. Ik heb vroeger wel zulke weken gedraaid hoor, van 50-60 uur, maar op mijn 62ste hoef ik dat niet meer.” vervolgd Peter, “Nu heb ik echt twee dagen weekend nodig om even bij te komen. Het is fijn dat dat ook kan.”

Op zoek naar een partner in klantcontact? Neem contact op.

Laat je gegevens achter en één van onze consultants neemt op werkdagen binnen 24 uur contact met je op.

  • Flexibel op- en afschalen
  • In no-time 24/7 bereikbaar
  • >60% van de meldingen direct afgehandeld
  • Eén vaste contactpersoon
Back To Top