De klantadviseur is het eerste aanspreekpunt van een organisatie. Wanneer een klant een problemen of vragen hebben dan komen ze als eerst met jou, de klantadviseur, in contact. Jij staat eigenlijk aan de frontlinie van het bedrijf en beschikt daarom over alle informatie om de klantervaringen en klantreis inzichtelijk te maken. Een zeer waardevolle positie, want deze kwalitatieve data is van groot belang voor iedere organisatie om er achter te komen waar de knelpunten zitten en hoe deze kunnen worden opgelost.
Een goede klantenservice zorgt voor mond-op-mond reclame. Iedereen deelt wel eens een positieve ervaring met een bedrijf met een collega, vriend of familielid. Maar liefst 97 procent van de consumenten zegt uitstekende ervaringen met een klantenservice te delen met andere mensen binnen hun sociale kringen. Als aanspreekpunt en probleemoplosser binnen een organisatie werk jij dus direct mee aan de creatie van een goed imago.
Een klantadviseur gaat probleemoplossend te werk. Eigenlijk zorg jij ervoor dat ontevreden klanten weer tevreden klanten worden. De klanttevredenheid van een organisatie is één van de belangrijkste graadmeters van de kwaliteit wat die organisatie levert. Bovendien bindt een goede klanttevredenheid klanten langdurig aan een bedrijf. Zij zullen dan veel eerder nog een aankoop doen of zelfs een loyale klant worden. Beide dragen bij aan het succes van een bedrijf.
Een klantadviseur zorgt voor waarde creatie en onderscheidend vermogen. Kortom, een goede klantenservice is allesbepalend voor het in kaart brengen van de klantreis, het creëren van een goed imago én het verhogen van de klanttevredenheid. Oftewel: als klantadviseur creëer je waarde voor een bedrijf. Sterker nog, door steeds weer goede, persoonlijke service aan te bieden kan een bedrijf zich op een positieve manier onderscheiden van de concurrentie.
Afgelopen september was DIRECT Klantcontact te gast bij de Ztack@work podcast. Dit is een podcast waarin (jonge) gasten vertellen over het werk wat ze doen. Ze praten uitgebreid over hun dagelijkse werkzaamheden …
Lees meerDe twee begrippen worden vaak snel door elkaar gegooid: een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek. Maar weet jij als empathische klantcontactmedewerker wel wat het verschil is tussen een ..
Lees meerDe trends van het thuiswerken blijft doorzetten. Waar sommigen mensen thuiswerken helemaal onder de knie hebben, hebben anderen het moeilijk. Vooral in de klantcontactbranche lijkt dit niet makkelijk …
Lees meer