Skip to content

Hoe behoud je een goede werk/privé balans als klantenservicemedewerker?

Leestijd: 3 minuten

De trends van het thuiswerken blijft doorzetten. Waar sommigen mensen thuiswerken helemaal onder de knie hebben, hebben anderen het moeilijk. Vooral in de klantcontactbranche lijkt dit niet makkelijk. Want vooral degenen die er vroeger niet aan gewend waren om thuis te werken, maar hiertoe nu gedwongen worden, zien de grenzen tussen werk/privé balans langzaam vervagen. Ben je werkzaam als klantenservicemedewerker of overweeg je binnenkort een carrière switch te maken en kijk je op tegen het thuiswerken? Wij geven je in dit blog enkele tips om een goede balans tussen werk én privé te behouden.

Navigeer snel naar

Hoe zit het met thuiswerken?

Velen zweren erbij: thuiswerken kan namelijk geweldig zijn. Het biedt grote mate van flexibiliteit. Maar het brengt ook genoeg uitdagingen met zich mee. Bijvoorbeeld het creatief vervormen van je keukentafel tot je kantoor. Het kan moeilijk zijn om een gezonde balans tussen jouw klantcontact werk en privéleven te behouden als het gaat om thuiswerken als klantenservicemedewerker. De trend is alleen wel daar: steeds meer callcenters geven hun personeel te vrijheid om op afstand te werken. En laat het thuiswerken als klantenservicemedewerker nou een trucje zijn dat je zo kunt leren.

De voordelen van een goede balans

Medewerkers die een goede balans tussen werk en privé ervaren, voelen zich gezonder, presteren beter en halen meer voldoening uit hun werk. Maar belangrijker nog is dat het werken als klantenservicemedewerker vaak betekent dat je ‘aan’ staat. Je bent continu empathisch betrokken bij andermans vragen of problematiek dat zorgt dat je ‘batterij’ sneller leeg kan raken. Daarbij is een groot voordeel van een goede balans dat je creatiever en innovatiever wordt doordat je rust en ruimte krijgt. En juist dit zijn eigenschappen die goed van pas komen als je als servicemedewerker aan de slag gaat.

Tips om balans tussen werk en privé te verbeteren

Wil je dat rust wederkeert? Of wil je aan een goede werk/privé balans werken? Wij geven je enkele tips die je helpen jouw werk en privé balans te verbeteren.

1. Richt je ideale werkplek in

Wanneer het gaat om thuiswerken hoor je ook vaak dat het belangrijk is om een goede werkplek in te richten. Of het nu in uw woonkamer is met de tv of radio aan, of in je rustige thuiskantoor: bouw een werkruimte op die je in staat stelt om productief te zijn voor de dag. En in het geval van werken als klantenservicemedewerker is het aan te raden om achtergrondgeluiden natuurlijk te minimaliseren. Deze zijn afleidend voor jou, en dit komt natuurlijk onprofessioneel over op de klant.

2. Creëer een goede structuur voor jezelf

Niemand kan zich 8 uur per dag volop concentreren. Er zijn verrassend veel mensen die vanuit huis werken en uitspraken kunnen doen als: “het was vier uur voordat ik zelfs maar merkte dat ik de hele dag nog niks had gedronken” of “ik ben helemaal vergeten te lunchen”. Dat is niet goed – dat kun je op de lange termijn niet volhouden. Neem de nodige pauzes, plan een ommetje buiten of zorg dat je de nodige to do’s kunt afvinken. Aldus, nieuwe routines zijn wellicht wenselijk.

3. Communiceer en trek de nodige grenzen

In het verlengde van wat hierboven staat, kunnen we niet vaak genoeg benadrukken dat het handig is om je eigen grenzen te bewaken. Iedereen heeft wel eens een mindere dag. Krijg je niet meer zo veel uit je vingers of begin je afgeleid te raken, dan is het tijd om even een andere klus te doen. Bijvoorbeeld het volgen van een e-learning, even een frisse neus buiten halen of een ander type inkomende lijn oppakken.

Conclusie: ga voor een goede werk/privé balans

Ben jij op zoek naar een toffe baan met de juiste balans tussen werk en privé? Dan moet je bij DIRECT Klantcontact zijn. Hier vind je namelijk vacatures met flexibele werktijden. Je kunt je eigen uren indelen en je rooster bepalen, dat wil jij toch ook? Bekijk nu snel onze vacatures en ga voor die perfecte balans tussen werk en privé.

Back To Top