Skip to content
Vanessa

Leer ons kennen: Vanessa van Lente, HR-Manager

Leestijd: 5 minuten

Wie zijn nou eigenlijk de mensen achter het merk DIRECT? Waar houden ze zich dagelijks mee bezig? En hoe ziet het leven van een klantcontactexpert eruit? Middels deze wekelijkse blogs, leer je hen kennen. 

Onze (senior)klantcontactmedewerkers, teamleiders, monitors en salesmedewerkers zetten zich elke dag weer in om het beste uit onze klantenservice te halen.  Máár, er is ook iemand nodig die zich ontfermt over al deze toppers. Of het nou gaat om de werving en selectie,  functiewijzigingen of (ook niet geheel onbelangrijk) de verwerking van de salarissen: iemand moet alles in goede banen leiden. Daar schiet ons HR-team te hulp: de schakel binnen ons bedrijf die ervoor zorgt dat we steeds het weer het beste uit ons personeel kunnen halen. Dat is het streven van Vanessa, onze HR-manager. Zij wil van DIRECT Klantcontact het leukste bedrijf van Nederland maken.

Elke dag net even anders

“Mijn functie is heel afwisselend. Kort samengevat ben ik verantwoordelijk voor alle zaken binnen de HR-afdeling. Een kleine afdeling waar ik samen met één andere collega werk. Ik houd me bijvoorbeeld bezig met taken zoals de contracten, ziekteverzuimbegeleiding en natuurlijk ook een stukje salaris en de mutaties die daarbij komen kijken.”

“Na de vakantie had ik écht zin om mijn collega’s weer te zien en te spreken. Ondanks een overvolle mailbox heb ik DIRECT Klantcontact echt gemist in mijn verlof."
agents dkc

We worden echt gezien hier

Ondanks dat het hard werken is geeft het werk bij DIRECT Klantcontact Vanessa ook heel veel energie. “Bijvoorbeeld door mijn collega’s. Met mijn meest directe collega heb ik ook echt een goede band. Om van haar te horen dat ze me die drie weken (tijdens mijn vakantie) heeft gemist doet me ook echt goed. Dat stukje waardering vind ik heel fijn hier. Het toont aan dat je werk écht wordt gezien en er wordt ruimte gemaakt voor een complimentje of blijk van waardering tussendoor.”

“lk ben van nature een harde werker. Sommige zouden me zelfs een doordouwer noemen. Het klopt ook wel: als ik ergens mijn tanden inzet, dan kan ik daar helemaal in op gaan. Het wordt dan echt mijn nummer één prioriteit en zorg ervoor voor dat zaken afkomen. Ik laat nooit iets dwarrelen, begin ik aan een project dan zet ik het door totdat ik het succesvol kan afronden. Dit typeert ook mijn werk bij DIRECT Klantcontact. Voor mij is een dag pas geslaagd wanneer alle taken op mijn lijstje afgestreept zijn. Máár, dat moet ook kunnen met af en toe was humor en een lach tussendoor. Hardwerken is fijn, en daar ga ik altijd goed op, maar het moet ook leuk blijven. Die gezelligheid vind je hier echt.”

Ik kreeg steeds meer verantwoordelijkheid erbij

“Als ik mijn huidige functie op dit moment een cijfer moet geven, dan zit ik echt wel op een dikke 8,5. Ik ben hier vier jaar geleden komen werken als receptioniste, met het idee dat ik af en toe wat extra administratieve taken kon oppakken. Via-via kwam ik hier binnen. Ik kwam een oud-medewerker tegen en liet aan haar weten dat ik opzoek was naar een nieuwe uitdaging. Zij raadde me meteen DIRECT Klantcontact aan. Mijn eerste indruk was: ‘wat een leuk bedrijf, gezellige mensen en afwisselende werkzaamheden.’. Ja, dat zag ik dus wel zitten. Bovendien is die belofte meer dan waar gemaakt.”

Steeds meer verantwoordelijkheid

“Al vrij snel kreeg ik naast mijn functie op de receptie de verantwoordelijkheid voor de huisvestiging erbij. Vanuit daar groeiden ook mijn HR-verantwoordelijkheden. Maar die combinatie met receptioniste bleek lastig te zijn. Ik werd eigenlijk vrij snel een volwaardige HR-medewerker. Ook in die functie kreeg ik steeds meer verantwoordelijkheden erbij. Eigenlijk is het zo steeds meer gaan groeien.”

Bovendien ronde Vanessa in mei 2021 de opleiding arbeidsrecht af. “Ik wilde altijd al een opleiding volgen in de richting van HRM. Voor de mogelijkheid om HR-manager te worden was dit wel echt een vereiste. Ik heb in de vier jaar dat ik hier werk veel in de praktijk kunnen leren, maar dit was echt een stuk theoretische kennis wat nog ontbrak.” En daarom kreeg Vanessa deze opleiding aangeboden van DIRECT Klantcontact. “Het was wel even pittig hoor. Ik was natuurlijk ook al een tijdje uit het studeer-leven gestapt, dus ik moest daar echt wel weer aan wennen. Ik had de opleidingsdag wel onder werktijd, maar daarnaast kwam nog 20 uur per week thuisstudie kijken. Dat waren veel lange avonden op de zolder van mijn moeder om te studeren.”, grapt Vanessa tussendoor. “Maar eigenlijk ging het me ook wel goed af: ik herkende zoveel dingen vanuit de praktijk, waardoor ik al snel meer inzicht had in de verschillende casussen. Ook andersom kon ik de dingen die ik leerde eigenlijk direct toepassen op de werkvloer. Ik heb er dus echt veel aangehad en voel me daardoor ook zekerder in mijn functie. Het heeft me echt geholpen met groeien.”

“Ik kreeg een opleiding van DIRECT Klantcontact om door te groeien binnen het bedrijf. De praktijk kende ik al, maar met deze kennis erbij sta ik nog sterker in mijn schoenen.”

Vanessa van Lente, HR-manager

Het leukste klantcontactbedrijf van Nederland

“Wat voor mij het meest belangrijke is binnen mijn functie is dat zowel het contact als de samenwerking met de andere afdelingen goed verloopt. Voor mijn gevoel is dat nu ook zo: we hebben bijvoorbeeld een goede verhouding met de teamleiders opgebouwd. We zijn echt één team. Samen werken we hard, lachen we hard en kunnen we ook met elkaar discussiëren als het nodig is. Maar aan het einde van de dag zijn we echt één team. Al het werk gaat gepaard met het idee dat we de neuzen dezelfde kant op hebben staan. Ik voel dat ook echt zo: dat we samen één zijn. Dat geeft mij ook de meeste energie en motivatie: ik wil gewoon dat iedereen tevreden is, de medewerkers, maar ook de klanten. Als mensen in de toekomst aan DIRECT Klantcontact denken, dan wil ik dat ze inzien dat dit gewoon een ontzettend leuk bedrijf is om te werken. Dat is mijn streven het leukste klantcontactbedrijf van Nederland worden.”

“Als ik denk aan de cultuur binnen DIRECT Klantcontact dan zou ik het zo beschrijven: direct zit niet alleen in onze naam, maar we zijn ook écht direct. Je moet voor de functie van klantcontactmedewerker wel uit een bepaald soort hout zijn gesneden. De cultuur is hier echt ‘niet lullen, maar poetsen’. Het gaat gepaard met hoge tijdsdruk en nodige snelheid, bovendien is het vaak heel druk en krijg je te maken met complexe vragen. Het is niet voor iedereen weggegeld. Maar je krijgt er tegelijkertijd ook veel voor terug. Want alles wat hier gebeurt, gebeurt ook met een lach op ons gezicht. Het werk gaat gepaard met veel gezelligheid, een geintje tussendoor en we starten op en sluiten af met een gezellig praatje. En we zouden het bíjna vergeten: maar we hebben natuurlijk ook nog onze gezellige bedrijfsfeesten en borrels. Dat vind ik ook waardevol. Omdat niet alle medewerkers elkaar kennen wegens de wisselende diensten zijn de bedrijfsfeesten een goede manier om elkaar te leren kennen, daar komen soms echte vriendschappen uit. Hopelijk kan het snel weer.”

Wil jij een nieuwe functie met opties om door te groeien?

Wil je starten met jouw carrière in klantcontact? Bekijk dan snel de openstaande vacatures of neem eens contact met ons op.

Back To Top